Happy Easter !!!

21 april 2019 - Conakry, Guinee

Lieve allemaal,
En toen was er alweer een week voorbij! Phoe, de tijd vliegt en zo ook mijn dagen die ik hier aan boord van de Mercy Ships mag doorbrengen. Eindelijk kan ik jullie wat foto's laten zien van patiënten die we in de eerste week geholpen hebben en die afgelopen week naar huis mochten of voor een 2e operatie zijn geweest.

Vorige week vertelde ik jullie over een vrouw van 56 die een tumor had die haar oog dicht drukte, haar neus had verminkt en ondertussen ook haar ademweg in gevaar bracht. Hieronder zie je haar tijdens de screening, vervolgens een foto van haar onder narcose met de tracheostomie en de snijvlakken afgetekend (pre-operatief) en daarna een foto van de verwijderde tumor. (de foto's van het slagveld per-operatief bespaar ik jullie tere zieltjes)

GND09076M_HADJA_FATOU_MXF_GL004_HIGND09076_HADJA_MAX_OR-8GND09076_HADJA_MAX_OR-12

Een aantal weken eerder had Mercy Ships een meisje van 15 geopereerd (M'mah genaamd) met een snel groter wordende goedaardige tumor.

GND08568B_M'MAH_MXF_GL002_HIGND08568B_M'MAH_MXF_GL003_HI

De tumor is er 2 maanden geleden al uitgehaald (inclusief de volledige onderkaak incl. kaakkopjes) waardoor we een botstuk moesten plaatsen met een externe fixateur (een soort buitenboordbeugel). Dit was om haar later implantaten te geven zodat ze weer kan kauwen, maar ook vorm houdt in haar gezicht. Door deze brace kon ze de afgelopen weken enkel vloeibaar eten en haar mond niet verder dan 3 cm openen. Maar afgelopen week mochten we de brace verwijderen... Jeeeuuujj voor deze meid, gevalletje: eummm.. jah, oke hoe gaan we dit doen. Je begrijpt dat dit voor ons als Anesthesieteam (Vanessa en ik) een hele uitdaging was om hier een tube in te krijgen voor de beademing.

GND08568M_M'MAH_MXF_GL003_HI

De tube hebben we wakker geplaatst (met een klein beetje Midazolam en Ketamine) en vervolgens hebben we de brace (het roze gedeelte incl. schroefjes) verwijderd. Dit meisje kon weer juichen, praten, lachen en ons bedanken na de operatie! Dankbaar voor het goede en snelle herstel van deze jonge meid en de toekomst die we haar hebben gegeven, maar zelf blijf ik ook inwendig juichen dat we dit met z'n allen mogelijk kunnen maken, dat ik onderdeel mag zijn van dit soort casussen en zelf ook zoveel mag leren!

Hieronder het team op Fancy Friday (iedereen doet z'n gekste OK kleding/scubs aan)... En daar was de boerin uit Holland ;)

GND190409_OR_MAXFACS_ENT_SURGEONS_SHRIME_COLAIANNI_MD003_LO

GND190411_OR_TEAM_ENT_MCLEOD_MONTANIEL_SHCULTE_ANDEAN_NIEUWENHUISPOSTMUS_MD006_LO

Afgelopen week ben ik 's avonds nog een keer uit eten geweest met een aantal Dutchies (Nederlanders) op het schip, ze werken in allerlei soorten afdelingen (van dekwerker, schoonmaakster, wondverpleegkundige, opleider/begeleider van lokale medici tot werkvoorbereider in Dakar-Senegal waar het schip per september naar toe gaat). Ontzettend leuk om even een avondje Nederlands te praten, hoewel ik soms niet eens meer op bepaalde Nederlandse woorden kon komen (stom he?!).. Ook was het goed om even te horen wat er in andere lagen van het schip gebeurd, want net zoals thuis is de OK toch wel een behoorlijk afgeschermde wereld en we krijgen niet altijd mee wat er gebeurd om ons werk mogelijk te kunnen maken.

IMG_9511

Daarnaast zijn er 's avonds altijd wel een paar spelletjesfanaten om mee te weerwolven :D, te scrabbelen, 30 seconds te spelen (super lastig in het Engels!), lekker mee te chillen.

IMG_9499

Helaas kennen we hier ook het grote neveneffect van de Mercy Ships, namelijk de Mercy Hips. Tjah, ik doe echt mijn best om hier lekker te blijven hardlopen ('s ochtends om 6.00) en te spinnen, maar soms wordt het me wel moeilijk gemaakt door alle koekjes, snoepjes, chips, snacks en Amerikanen die hier pizza eten alsof ze nooit te eten krijgen. En "Judith" en "Lekker Eten" komen bij mij altijd in dezelfde zin voor, zoals ook nu ;. Bij deze een paar foto's dat ik toch wel echt mijn best doe, eum zowel met sporten als lekker eten (A) Guilty....

IMG_9517IMG_9503IMG_9516

IMG_9376 2

Voor nu allemaal: Hele fijne paasdagen gewenst. Vanmorgen hebben we een prachtige paasdienst gehad tijdens het opkomen van de zon! Dat was ontzettend bijzonder (ik zal een filmpje updaten met een kleine impressie). En nu lekker aan de paasbrunch ;).. oeps

Liefs Judith

1. Jacqueline Koster:
    22 april 2019
    Lieve Judith,
    Wat mooi om mee te kunnen lez(v)en met jouw ervaringen op MercyShips! Zoals iemand voor mij ook al schreef: Keep up the good work!! Enne....blijf schrijven alsjeblieft, ook als het misschien niet uitkomt of druk is...
  2. Rudo Tijink:
    24 april 2019
    Wow, super awesome Judith! Keep smiling, hold your spirits up high, work with love.
    Vanuit zonnig Deventer; tof om je verhalen te lezen van het goede werk dat jullie doen!. Je schrijft erg leuk, mooie foto's; een hele bijzondere ervaring om niet te vergeten. Geniet er nog even van, ondanks het harde werken natuurlijk :)